Lukutekniikka

Vuoden 2016 valintakoetta koskevat keskusteluketjut.
JSS

Re: Lukutekniikka

Viesti Kirjoittaja JSS »

...jälleen kerran palaan neuvoa hakemaan :).

Asia koskee enimmäkseen miten aikani käytän ja miten kannattaa lukea. Viimeisestä kunnon pänttäyskerrasta on se n. 5 - 6 vuotta, joten olen vähän ruosteessa tämän suhteen, motivaatio on kuitenkin kova!

Alkuperäinen ajatukseni oppimisen suhteen oli:
1. Vaihe (Kesto 3 viikkoa 8h/pv):
- 1vk / kirja sisältäen n. 2 - 3 lukukertaa, korostusten tekeminen, kysymysten luonti kirjan asiakohdista
2. Vaihe (Kesto 2 viikkoa 8h/pv)
- Etsi kirjoista kappaleittain kappaleen asiaydin, säännöt ja poikkeus, kirjoita värillisille post-it -lapuille (Oranssi: Asiaydin, Vihreä: Sääntö, Liila: Poikkeus)
- Vastaa kysymyksiin liittymällä lappujen pohjalta (ulkoa opettelu)
3. Vaihe (Kesto 2 viikkoa 8h/pv)
- Lue kirjat vuorotellen, kertaa... kertaa ja kertaa...

En yhtään tiedä, kuinka time consuming -prosessi tämä on, mutta jo vinkkejä kysellessä viime ke (13.04) saattaa olla, että post it lappujen kirjoittamiseen ja laminointiin menee sitten viimöset viikot :lol:

Olisi hyvä, jos saisi porukalta vähän enemmän vinkkejä, miten esim. valmentajamme ovat opiskelleet/päntänneet ja miten te muut pääsykokeisiin lukijat luette ja pänttäätte :)
Sini Strandman

Viesti Kirjoittaja Sini Strandman »

Hei taas! :D

Hankala antaa ihan varmoja lukuvinkkejä, kun kaikilla on niin erilainen tapa oppia ja opiskella. Lisäksi itse hain silloin kun lukuaikaa oli 11-12 vko versus teidän 7 vko, joten oppimisen aikatauluttaminen oli ihan erilaista. Ensinnäkin suunnittelemasi 8h/pvä kuulostaa hyvältä. Itse noudatin suurin piirtein samanlaista päivärytmiä. Itselläni ei keskittyminen riittänyt pidempään opiskeluun, toki viimeiset 1-2 viikkoa taisin lukea melkein 11 tuntia joku päivä, mutta ne oli ihan vikoja päiviä ne...

En osaa antaa sen tarkempia kommentteja lukusuunnitelmasi suhteen, mutta mikäli haluat (tai joku muu foorumia lukeva kurssilainen haluaa) lukuvinkkejä niin niitä osaan antaa. Itse opiskelin suurin piirtein niin, että luin kaikki kirjat aluksi kerran läpi, jonka jälkeen keskityin yhteen (tämä oli pidemmän lukuajan vuoksi järkevämpi vaihtoehto), siihen mitä valmennuskurssilla käytiin. Aloin jo toisella lukukerralla tehdä alleviivauksia, mutta ne olivat minulle lähinnä tapa jäsennellä tekstiä, ei niinkään määritellä absoluuttisesti mikä on olennaista ja mikä epäolennaista. Toki en siis alleviivannut täysin epäolennaisia asioita, mutta joku olisi saattanut alleviivata huomattavasti vähemmänkin asiaa... Ensimmäisellä hakukerralla yhdestä kirjasta tein jopa yliviivauksia mustalla tussilla (en suosittele, ellei ole täysin 100 % varma jonkin asian olevan turhaa!!).

Tämän jälkeen aloin opiskella itse asiaa ja ulkoa opettelemaan sääntöjä, käsitteitä yms. Kaikilla hakukerroillani kirjallisuutenani oli oikeushistoriaa tai oikeusteoriaa ja sitä opettelin "puhu puille" -metodilla. Luin erittäin keskittyneesti noin 20 sivun osion kirjasta ja kirjoitin muistilapulle muutamalle riville otsikot ja sitten lähdin kävelemään n 20-30 minuutiksi lähimetsään ja kävin mielessäni/puhuin ääneen juuri oppimani asiat. Kävin käytännössä koko kirjan näin läpi ja tämän jälkeen osasin asiat kuin vettä vaan.

Erään toisen kirjan (itseasiassa teidän insolvenssioikeuden kirja) käytin vähän samankaltaista metodia. Kirjoitin paperille ylös esimerkiksi konkurssilain tärkeimmät pykälät (joko numeroina tai keksin pykälälle jonkin otsikon), sitten kirjoitin paperille kaikki muistamani säännöt ja asiat kyseiseen aihealueeseen liittyen. Tein esimerkiksi kaikista insolvenssimenettelyistä miellekartat ulkomuistista, joihin kirjoitin tiivistetysti koko kirjan. Tein ne siis erittäin hutiloiden ja heitin roskiin heti ne tehtyäni, mutta tällä tavalla sai tarkastettua, että kaikki tieto on hanskassa.

Sitten minulla oli tapana tehdä ihan älyttömästi marginaalimerkintöjä. Jos kirja olin hyvin kirjoitettu ja jäsennelty, marginaalimerkintäni korvasivat muistiinpanot ja taisin yhteen kirjaan tiivistää melkein kokonaan kirjan marginaaleihin. Jossain vaiheessa alleviivauksista tuli turhia ja luin vain marginaalimerkintöjäni :D Jotkut pääsykoekirjat, joita olen vuosien varrella lukenut, ovat olleet erittäin huonosti kirjoitettuja ja näistä kirjoista olen tehnyt muistiinpanot. Tiivistin vuoden 2014 immateriaalioikeuden kirjan (200s) n. 42 sivuun tietokoneella kirjoitettuja muistiinpanoja. Sen jälkeen suurin piirtein heitin kirjalla vesilintua ja keksityin vain muistiinpanoihini, sillä olin varma niiden sisältävän kaiken tarpeellisen. Väkersin noita yksiä muistiinpanoja varmaan 2 viikkoa, mutta koska aikaa oli ihan eri lailla se oli fiksu tapa opiskella, opin todella paljon kun kirjoitin asiaa ylös. Teillä on lukuaikaa suhteessa sivumäärään huomattavasti vähemmän kuin niillä kerroilla jolloin itse hain, joten en pitäisi muistiinpanojen tekemistä itsestään selvänä valintana. Niiden tekeminen vie älyttömästi aikaa, ja juuri se aika voi koitua kohtaloksi. Mainitsemasi post-it laput kuulostavatkin järkevämmältä vaihtoehdolta.

Ylipäänsä sanoisin sen, että teillä on sen verta paljon tota materiaalia ja sen verran vähän aikaa, että kirjan lukeminen sivulta 1 sivulle n, jokaisen sanan tankkaaminen jne ei ole ehkä kovin järkevää. Sitten kun teille muodostuu jotain materiaalia (alleviivaukset, omat post-it laput jne), asiaa kannattaa opetella niiden kautta ja käyttää kirjaa sellaisena pohjana ja tukena. Se, että tankkaa sanasta sanaan samaa asiaa johtaa helposti siihen, että tulee ''no kyllä mä tän asian jo osaan'' -olo ja lopulta muistaakin asiat vain passiivisesti, joka ei välttämättä hyödytä kokeessa muuten kuin ehkä monivalinnoissa. Itse luin sisäänpääsykerralla yhden kirjan ehkä 2-3 kertaa kokonaan läpi. Sen jälkeen luin sieltä yksittäisiä osioita ja luin sieltä kohtia ja tarkennuksia omien muistiinpanojen rinnalla. En kokenut kovin hyödylliseksi lukea kuutta seitsemää kertaa läpi, että Lapin yliopisto on perustettu vuonna 1979 tai, että konkurssilain esityöt ovat hyvin viimeisteltyjä.

En näin myöhään keksi enää muuta. Voin kirjoitella tänne lukuvinkkejä jos tulee vielä jotain mieleen. :) Kysele ihmeessä lisää. Mut voi myös lisätä FB-kaveriksi ja voin vastata vaikka yksityisviestillä kysymyksiin, jos on jotain tosi spesifejä kysymyksiä tai haluaa saada nopeasti yhteyden.
Lexikon

Viesti Kirjoittaja Lexikon »

Moikka!

Kaikkialla painotetaan sanatarkkaa osaamista. Tarkoitetaanko tällä todella koko teoksen ulkoa opettelua sanasta sanaan vai lakikohtien ja määritelmien sanatarkkaa ulkoa muistamista ja muun sisällön osaamista sisällöllisesti oikein?

Lisäksi toinen pohdituttanut kysymys: jos kirjassa on kirjoitusvirheitä (suosumus [suostumus], kansainväistyminen [kansainvälistyminen]) ja kohdasta vaadittaisiin sanatarkkaa osaamista, pitääkö vastaukseen laittaa kirjassa ollut muoto vai kieliopillisesti oikeaoppinen muoto vai onko tällä mitään tosiasiallista merkitystä pisteytyksen suhteen? :D

Pykälänumeroitahan ei pidä opetella, mutta pitääkö lakien luvut tai momentit ja korkeimman oikeuden päätösten numerot osata? :)
Peter

Viesti Kirjoittaja Peter »

Lexikon kirjoitti:Moikka!
Kaikkialla painotetaan sanatarkkaa osaamista. Tarkoitetaanko tällä todella koko teoksen ulkoa opettelua sanasta sanaan vai lakikohtien ja määritelmien sanatarkkaa ulkoa muistamista ja muun sisällön osaamista sisällöllisesti oikein?
Lisäksi toinen pohdituttanut kysymys: jos kirjassa on kirjoitusvirheitä (suosumus [suostumus], kansainväistyminen [kansainvälistyminen]) ja kohdasta vaadittaisiin sanatarkkaa osaamista, pitääkö vastaukseen laittaa kirjassa ollut muoto vai kieliopillisesti oikeaoppinen muoto vai onko tällä mitään tosiasiallista merkitystä pisteytyksen suhteen? :D
Pykälänumeroitahan ei pidä opetella, mutta pitääkö lakien luvut tai momentit ja korkeimman oikeuden päätösten numerot osata? :)
Niin kuin Sini tuossa aiemmassa viestissä jo kirjoittikin, materiaalia on sen verran paljon, että jokaisen sanan ulkoa opiskelu ei ehkä ole järkevin tavoite. Ne ketkä pystyvät tallentamaan kaiken valintakoekirjallisuuden sanasta sanaan nuppiinsa ja tätä dataa vielä kokeessa järkevästi käyttämään näin tehkööt. Ne jotka ovat vain ihmisiä keskittykööt ensin lakikohtien, määritelmien ja muun ydinasian sanatarkkaan muistamiseen sekä sisällön varmaan ja jäsenneltyyn osaamiseen.

Jos kirjoitusvirheessä on kyse antamiesi esimerkkien mukaisesta typosta, ei sillä ole tosiasiallista merkitystä pisteytyksen suhteen. Jos kyseessä on taas sellainen virhe, jossa väittämä on muuttunut negaatiokseen esim. kieltosanan puuttumisen vuoksi tai muu väittämän asiasisältöön vaikuttava virhe, olisin varovaisempi asian suhteen. Ainakin tulisi varmistaa useaan kertaan, että kyseessä todella on virhe ennen kuin sitä korjattuna käyttää. Valintakoekirjassa lukevaa selvästi virheellistäkin väittämää voi kokeessa käyttää. Koska se lukee kirjassa, on se kokeen kannalta oikein. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että selvästi kirjoitusvirheen vuoksi vääristynyttä väittämää kysyttäisiin kokeessa. Tämä olisi kohtuutonta hakijoiden kannalta ja hyvin hankalaa valintakokeen pisteyttäjälle jo tästä aiheutuvien valitusten vuoksi.

Lakien luvut ja momentit sekä KKO:n päätösten numerot menevät tässä tapauksessa pykälänumeroiden alle: ei tarvitse osata. Lakien nimet riittävät.
miumiu

Viesti Kirjoittaja miumiu »

Alkaa tulla epätoivo ja paniikki - kirjojen julkaisemisesta asti olen lukenut täyttä päivää ja kokenut oppineeni asiat, mutta nyt kun alkaa tiheämmässä tahdissa kertaamaan, tuntuu ettei osaa asioista löydy ollenkaan päästä. :cry: Jotenkin konkretisoituu se, paljonko päähän pitäisi ahtaa asiaa, vaikka sinne ulkomuistiin ei todellakaan tunnu mahtuvan tällaista tietomassaa. Jotta kaikki tieto pysyis muistissa, pitäisi kerrata kaikki 600 sivua sanasta sanaan joka ikinen päivä, mikä vaan ei ole mahdollista.
Miten tästä oikeen kuuluisi selvitä? Ei ilmeisesti edes riitä, että osaa sanatarkkaan niin että esim. monivalinnoissa osaa tunnistaa onko jokin väite oikein vai väärin, vaan pitäisi osata toistaa ulkomuistista koko kirja sanasta sanaan?
titta

Viesti Kirjoittaja titta »

Miumiu,

lähes aina ja kaikilla on valitettavan usein sellainen tunne, että päässä ei ole mitään tai että on mahdotonta omaksua kyseessä olevaa, liian suurta tietomäärää. Näin oli omallakin kohdalla sekä pääsykokeessa että ennen isoja tenttejä. Omalla kohdallani auttoi keskustelut aiheesta muiden henkilöiden kanssa. Asiasta puhuessa sitä konkreettisesti huomasi, että tieto, jota ei tiennyt itsellä olevankaan, alkoi pulputa esiin, kun asiaa kävi läpi ja niitä pohti ääneen.
Toivomme, että myös kurssin koetilanteet voisivat toimia sinulle esimerkkinä siitä, että kyllä sitä tietoa omaksutaan ihan väkisinkin, vaikka itse ei aina sitä huomaa.

Itse suosittelen lämpimästi pitämään huolta siitä, että pyrit tässä vaiheessa aina ymmärtämään kaiken lukemasi. Pääsykokeessa monet tehtävät, kuten monivalintatehtävät, ovat laadittu kierolla tavalla, joten mekaaninen ulkoluku ei auta, vaan vasta asioiden syvällinen ymmärtäminen auttaa tilanteessa muistamaan ja valitsemaan sen oikean tai oikeimman vaihtoehdon. Lukemisen syvällisessä ymmärtämisessä ja omaksumisessa auttaa se, jos pystyt jollain tavalla linkittämään lukemasi aikaisemmin oppimaasi tai kuulemaasi. Yritän itse aina miettiä uusia asioita omien elämänkokemusten ja esim. tiedotusvälineistä kuulemieni asioiden kautta - aivot (tai ainakin minun aivoni) kun omaksuvat paremmin ja helpommin sellaiset asiat, jotka pystyy linkittämään johonkin tuttuun ja aikaisemmin opittuun.

Panikoiminen ennen pääsykoetta on täysin normaalia! Itse en pystynyt lainkaan nukkumaan pääsykoetta edeltävänä yönä (osasyynä lienee myös aikaero, kun saavuin kokeeseen USA:sta). Pääsykoepäivänä vettä satoi ja kengät ja sukat kastuivat likomäriksi ja olin kuin nukkuneen rukous, mutta päätin olla välittämättä näistä ja tehdä vain parhaani viime minuuttiin asti.

Tsemppiä loppupuristukseen, äläkä anna periksi!
Lukittu